De opdracht:
In jaar vier van mijn opleiding heb ik de minor ‘Gamedesign en Development’ gekozen. Voor deze minor heb ik driemaal een game ontworpen waarvan er twee kleinere projecten waren en één groot project. Calamari Clash is de game die ik met zestien anderen heb ontwikkeld voor het grote project.
Het doel was om met zeventien man binnen 13 weken een volledig game publiceren met trailer, art, marketing, een minimum van 900 downloads, positieve reviews en een goed onderbouwd design. Een behoorlijke klus dus.
Mijn rol binnen dit team was lead gamedesigner. Mijn taken als lead waren: plannen voor het designteam, het project sturen met de producer en andere twee leads (art en programming) en het opzetten en uitvoeren van alle usertests.
Mijn taken als designer waren: level design, concepting en verwerken van de testresultaten tot nieuwe concepten.
Verloop
Het project begon rommelig, omdat we direct deadlines kregen voor het opleveren prototypes binnen een week. Door deze rommelige start misten we een workflow in het project.
Dit heb ik opgelost door met de andere leads een workflow op te zetten voor het hele team. Deze workflow is gemaakt in de vorm van een Excel document, waarin van iedere afdeling werd bijgehouden waar ze mee bezig waren. Dit document heeft geholpen met het oplossen van veel miscommunicatie.

Dit is een voorbeeld van een pagina uit het Designdocument met de abilities die de speler heeft. En welke we hebben geschrapt omdat ze niet werkte.
Geleerde skills
Om dit project te kunnen uitvoeren heb ik leren werken met de programma’s Unity en Github.
Alle levels van Calamari Clash zijn eerst als testversie gebouwd zonder de textures. Deze testlevels zijn eerst inhouse getest voordat ze werden getest met de doelgroep. Pas hierna werden ze getextured
De vier levels die in het spel zitten hebben ieder een andere focus (bijvoorbeeld platforming) om zo meer gameplay te bieden aan de spelers.

Hier boven een voorbeeld van een van de testlevel zonder textures ontworpen is voor Calamari clash

Ik heb meerdere usertests opgezet en mensen van verschillende achtergronden uitgenodigd om te komen testen.
Mijn Bijdrages
Mijn belangrijkste bijdrage naast het opzetten van het gedeelde design document, was het testen van de game.
Ik heb voor dit project alle usertests opgezet en uitgevoerd.
De usertests hadden in de verschillende fases van het project andere doelen.
Fase 1: Het doel was om te kijken of de gekozen doelgroep goed reageerde op het concept op de art direction.
Fase 2: Het doel was om de mechanics van de game te testen bij de doelgroep. Deze testfase duurde het langst. Hierin hebben we onder andere de camera controls en de combat mechanics getest.
Fase 3: Hier hebben we de usability getest, vanuit het perspectief van de speler. Door vragen te stellen zoals, is het spel duidelijk? Zijn de menu’s navigeerbaar?
Door al deze tests hebben we Calamari Clash kunnen ontwikkelen tot een leuk spel met positieve reviews.
Als je meer wilt weten over deze game kun je hem gratis downloaden via Steam (link: https://store.steampowered.com)
Als je meer vragen hebt over dit project kun je altijd contact met mij opnemen door te mailen naar Raa.engelen@gmail.com